Zware tijden voor detailhandel

Consument blijft aan de zijlijn staanDe detailhandel heeft het moeilijk. Dit jaar daalt de omzet met 1,4 %. In 2011 komt er wel enig herstel (0,7 %), maar niet in alle sectoren.

Dat blijkt uit het kwartaalbericht over de detailhandel van ING. De omzet van de detailhandel komt dit jaar uit op € 79,4 miljard. Dat is maar liefst € 4 miljard minder dan in het topjaar 2008.

Supermarkten doen het goed

De sectoren met de grootste problemen zijn:

  • bouwmarkten (min 6 %)
  • woninginrichting (min 5 %)
  • schoenendetailhandel (min 4 %)

De supermarkten doen het naar verhouding goed. Ze realiseren een omzetstijging van 1,6 %. Voor volgend jaar voorziet ING voor de supers een stijging van 1,5 %. Levensmiddelenspeciaalzaken boeren dit jaar juist slecht (min 4,5 %).

Consument blijft voorzichtig

Uit een recent onderzoek van onderzoeksbureau MarketResponse bleek dat veel mensen bezuinigen. En dan vooral op levensmiddelen, kleding, vermaak (uitgaan, vakantie) en Grote Uitgaven. Zoals al dan niet huishoudelijke apparatuur en meubels.

De consument houdt de hand op de knip als gevolg van de economische crisis en de voorgestelde bezuinigingsmaatregelen. De laatste dreigen vooral gezinnen te treffen. En normaal gesproken geven die naar verhouding het meeste uit in de detailhandel.

Renske Cramer

Over Renske Cramer
Ik ben gepensioneerd communicatie- en marketingadviseur. Ik houd me bezig met dingen die nóg leuker zijn dan werken ;-)

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s