Oma vertelt: de Duitsche hereniging

De Trabant: hét symbool van de voormalige DDRVandaag is het alweer 20 jaar geleden dat de DDR en West-Duitsland tot één staat werden gesmeed. Dat roept herinneringen op…

Tijdens de zomervakantie van 1988 hadden we een huisje in Duitsland gehuurd. Het was niet ver van de grens met de DDR. We konden het dan ook niet laten om er eens een kijkje te nemen. Want we vermoedden dat die grens zijn langste tijd had gehad.

Grens bood beklemmende aanblik

Vlakbij de grens hebben we in een verder desolaat gebied een uitkijktoren beklommen. Van daaruit zagen we de prikkeldraadversperringen, de sporen van hordes pantservoertuigen en de mijnenvelden liggen.

Het was een beklemmend gezicht. Ook hier waren mensen omgekomen bij hun poging om naar het Vrije Westen te vluchten. Verhalen genoeg in de plaatselijke kroeg.

‘Het’ nieuws kwam uit Berlijn

Op 9 november 1989 viel de Berlijnse muur. Weet u nog waar u op dat historische moment was ? Ik wel. In hartje Milaan. Ik was er op zakenreis. Na een vermoeiende dag was ik uitgeteld neergeploft op mijn hotelbed. En besloot ‘even’ naar het nieuws te kijken.

Welnu, ‘het’ nieuws kwam uit Berlijn. Ik zat meteen weer recht overeind ! Ik liet een glas spumante aanrukken en ben de hele avond blijven kijken. Hier werd geschiedenis geschreven, dat was wel duidelijk.

Ommetje door Bevrijd Gebied

Het jaar daarop moest ik naar de Hannover Messe. Wegens gebrek aan logeercapaciteit in Hannover en omgeving verbleef ik in een plaatsje zo’n 100 km ten zuidoosten van de stad. Niet zo ver van de vroegere grens met de DDR.

Op de terugweg naar Nederland heb ik toen uit pure nieuwsgierigheid een ommetje door Bevrijd Gebied gemaakt. Dat was een bijzonder ervaring. Zowel voor mij als voor de mensen in de dorpen waar ik doorheen kwam.

Japanse auto trok bekijks

Ik ging een jaar of 25 terug in de tijd. En heel wat voormalige DDR-burgers waren zeer geïnteresseerd in mijn nog vrij nieuwe, Japanse auto. Dat was wel even wat anders dan zo’n Trabbi (die wij dan juist weer zo geinig vonden). (Foto)

En inmiddels zijn we dus alweer 20 jaar verder. En is het herenigde Duitsland dé economische en politieke motor van Europa. Tja. Ik sta er maar niet te lang bij stil. Voor je het weet, ga je je toch een klein beetje oud voelen…😉

Renske Cramer

Over Renske Cramer
Ik ben gepensioneerd communicatie- en marketingadviseur. Ik houd me bezig met dingen die nóg leuker zijn dan werken ;-)

Geef een reactie

