‘Journalistiek moet sterk merk worden’

Prof. Bardoel pleit voor journalistiek keurmerkEr moet een keurmerk komen voor journalistieke producten. En journalisten moeten beter worden geschoold.

Dat vindt dr. Jo Bardoel, hoogleraar Journalistiek en Media aan de Radboud Universiteit Nijmegen. Eind vorige week ging hij tijdens zijn oratie in op de toekomst van de journalistiek in het veranderende medialandschap.

Kwaliteit niet altijd duidelijk

Bij traditionele media (kranten, tijdschriften, radio, tv) kun je meestal wel zien wat serieuze, journalistieke content is en wat niet. Al rukt de ‘branded content’ ook in deze media op. Maar bij de nieuwe media op het internet ligt dat anders.

Een keurmerk kan er voor zorgen dat een product ook daar herkenbaar is als een journalistieke productie. Zodat de consument er van mag uitgaan dat de maker onafhankelijk zijn werk heeft kunnen doen. En dat de informatie betrouwbaar is.

Ook rol voor de overheid

Bij totstandkoming en gebruik van dat keurmerk kan ook de overheid een rol spelen, vindt Bardoel. Tenslotte heeft zij de bescherming van consumenten hoog in haar mediabeleid-vaandel staan.

Oppassen voor commerciële invloeden

Verder moeten journalisten proberen te voorkomen

  • dat commerciële boodschappen meeliften met onafhankelijke journalistieke producties en
  • dat gestuurde informatie (voorlichting, reclame of reputatiebehartiging) onder de vlag van journalistiek kan worden verkocht.

Dat is op de korte termijn financieel interessant. Maar op de langere termijn is het desastreus voor het vertrouwen in media en journalistiek, aldus de hoogleraar.

Opleiding journalisten moet beter

Verder is het van belang dat journalisten beter worden opgeleid. Ze moeten zichzelf zowel inhoudelijk als methodisch versterken. De journalistieke opleidingen in Nederland zijn op de goede weg. Maar er moet nog wel veel gebeuren.

Die verbetering van het onderwijs lijkt me de meest haalbare component van prof. Bardoel’s voorstellen. Het invoeren van een keurmerk zal een stuk lastiger worden. Al was het maar doordat het aantal ‘echte’ journalisten snel daalt. En met ‘echte journalisten’ bedoel ik dan: journalisten bij een medium dat hen de ruimte biedt om hun vak op de juiste wijze uit te oefenen.

Hier vindt u de complete tekst van prof. Bardoel’s oratie.

Renske Cramer

Lees ook:

Over Renske Cramer
Ik ben gepensioneerd communicatie- en marketingadviseur. Ik houd me bezig met dingen die nóg leuker zijn dan werken ;-)

2 Responses to ‘Journalistiek moet sterk merk worden’

  1. Pingback: 2011: trends en tegentrends « Renske Cramer Tekstproducties

  2. Pingback: Nederland wil journalistieke kwaliteit « Renske Cramer communiceert

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s