Adverteren via mobiele telefoon kansrijk

Smartphone biedt adverteerders interessante mogelijkhedenConsumenten bestoken met reclame via hun mobiele telefoon. Is dat nou wel een goed idee ? Ja, mits…

Het gebruik van mobiel internet groeit razendsnel. Ook in Nederland. Ongeveer een kwart van de mobiele bellers, zo’n 2,2 miljoen mensen, maakt er gebruik van. En het eind is nog lang niet in zicht.

Adverteerder aarzelt nog

Die 2,2 miljoen mensen betekenen een stijging van maar liefst 47 % ten opzichte van eind 2009 ! Meer dan 80 % van hen heeft de telefoon altijd aan staan. Een leuke markt dus, maar de adverteerder heeft zich er nog niet op gewaagd. Onbekend maakte onbemind.

De Ster, Sanoma Digital en Telegraaf Media Nederland hebben getracht de kansen en (on)mogelijkheden in kaart te brengen. Daartoe zijn er onder meer twee praktijkproeven uitgevoerd. Die zijn heel succesvol verlopen, zo blijkt uit hun rapportage. Ik ga daar zodadelijk nader op in.

Mobiel internet verdringt papieren media

Eerst nog wat interessante cijfertjes uit dat stuk:

  • 44 % van de ondervraagde consumenten surft meer dan een half uur per dag mobiel. En 25 % doet dat zelfs langer dan een uur
  • 50 % van de consumenten is de laatste tijd meer gebruik gaan maken van mobiel internet. Dat is ten koste gegaan van het internetten via de pc. En van het lezen van dagbladen en tijdschriften…
  • deze groep bezocht vooral informatieve en communicatiesites. Bij de informatieve sites scoorden nieuwssites, sites van kranten, weersites en sites over openbaar vervoer hoog. Bij de communicatie ging het om e-mail en de sociale netwerken.

Praktijkproeven succesvol

KWF Kankerbestrijding informeerde de consument op warme dagen over de gevaren van de zon. Je kon een vragenlijst invullen en kreeg dan advies-op-maat. Doel: huidkanker terugdringen. De consumenten vonden het prachtig. Liefst 91 % van hen beoordeelde de dienst als goed tot zeer goed.

Bij Heinz Amoy kon de consument zich aanmelden voor een recept van de dag. Hij kon meedoen aan prijsvragen en informatie krijgen over leuke Aziatische eetgelegenheden. Deze campagne trok maar liefst 1 miljoen bezoekers naar de site van Heinz. Beide organisaties melden een positief effect op zowel de naamsbekendheid als het imago.

Probleem: eerst toestemming vragen !

Conclusies van de onderzoekers: mobiele communicatie is prima voor de naamsbekendheid en de merkbeleving. Zo’n campagne is het effectiefst als de communicatie via een smartphone plaatsvindt.

Er is één probleem: internetreclame op de mobiele telefoon wordt als zeer storend ervaren. Storender dan reclame via andere massamedia. De consument wil alleen reclame op zijn mobiel ontvangen als

  • hij toestemming heeft gegeven (zei 71 % van de onderzochte consumenten)
  • de uitingen aansluiten bij zijn behoeften ( zei 55 %).

Om dat maatwerk te krijgen, wil 78 % van hen wel informatie over zichzelf verstrekken.

Sky = limit ?

Dat kan natuurlijk geregeld worden ! Maar als eenmaal aan de randvoorwaarden is voldaan, lijkt the sky the limit. Vooral omdat het gebruik van mobiel internet als gezegd enorm zal toenemen. Adverteerders, wie volgt ?

Renske Cramer

Over Renske Cramer
Ik ben gepensioneerd communicatie- en marketingadviseur. Ik houd me bezig met dingen die nóg leuker zijn dan werken ;-)

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s