Teksten financials moeten duidelijker

Teksten financiële instellingen moeten duidelijkerEindelijk is er een bank die eens wat meer op zijn woorden gaat letten. Zo’n 100 medewerkers van ABN Amro krijgen een cursus om hun schriftelijke communicatie te verbeteren.

Begin deze maand bleek uit een onderzoek van verzekeraar Cardif, dat Nederlanders weinig over financiële zaken weten. De meeste respondenten konden geen (goede) definitie geven van termen als koopsom, annuïteitenhypotheek en betalingsbeschermingsverzekering.

Rammelende communicatie kost omzet

Tijdens het doorlezen van de resultaten vroeg ik me af, in hoeverre de communicatie van de financiële wereld daarbij een rol speelt. Want hun brochures, polissen en andere documenten zijn lang niet altijd inzichtelijk. Zeker als je toch al niet zo thuis bent in dergelijke materie. Dat moet zulke bedrijven welhaast omzet kosten.

Zelf heb ik ook wel eens een polis of een hypotheekakte ontvangen waarvan ik het fijne niet begreep. Dan moest ik de bank, de verzekeraar en/of de tussenpersoon om opheldering vragen. In een geval kwam ik er toen nog steeds niet uit. Dat product hebben we dus maar niet gekocht. En dat begreep de bank dan weer niet. Het stond er toch allemaal duidelijk in ?! Nee dus.

Eis: duidelijk, dus geen jargon

De ABN Amro wil beter gaan communiceren met haar klanten. Dus: begrijpelijke teksten en vooral géén jargon meer. Waarom hypothecaire lening als je ook kunt volstaan met lening ? Verder moeten de teksten meer aansluiten bij de belevingswereld van de klant. ‘Vergoeding voor de bank’ wordt ‘boete voor de klant’. Kijk, dat is tenminste klare taal. Daar kun je als consument wat mee.

Van de 100 bankmedewerkers die op cursus moeten, hebben 30 mensen de opleiding intussen afgerond. Zij hebben de spaarvoorwaarden herschreven. Nu zijn brieven, offertes en brochures voor hypotheken aan de beurt. Gevolgd door teksten over beleggen en lenen. Ik ben heel benieuwd naar de resultaten.

Werk voor de professional

Op zich is dit natuurlijk een uitstekend initiatief . Dat zouden veel meer organisaties moeten doen. Vooral de overheid. Anderzijds wil ik toch een kanttekening bij dit bancaire initiatief plaatsen. Dat bankmedewerkers leren hoe je een goede brief of offerte schrijft, is prima.

Maar brochures en spaarvoorwaarden herschrijven ? Dat lijkt me toch echt werk voor de communicatieprofessional. Dan kunnen die 100 mensen gewoon weer gaan doen waarvoor ze zijn aangenomen. Daarmee kunnen ze voor hun werkgever vast meer geld verdienen.

Renske Cramer

Over Renske Cramer
Ik ben gepensioneerd communicatie- en marketingadviseur. Ik houd me bezig met dingen die nóg leuker zijn dan werken ;-)

5 Responses to Teksten financials moeten duidelijker

  1. Mocht ook wel een keer tijd worden lijkt me, niet dan?

  2. Pingback: Communicatie-uitdaging voor banken « Renske Cramer Tekstproducties

  3. Pingback: Onbegrijpelijke verzekeraars « Renske Cramer Tekstproducties

  4. Pingback: ‘Wetten dwingen organisaties niet tot begrijpelijke communicatie’ « Renske Cramer Tekstproducties

  5. Pingback: Onbegrijpelijke verzekeraars « Renske Cramer communiceert

Geef een reactie

