‘Betaalde content wint terrein’

iPad luidt revolutie in medialand in

Redt de tablet-pc De Krant ? En gaan jonge mensen dankzij de iPad-achtigen weer kranten lezen ?

Mediamagnaat Rupert Murdoch denkt van wel. Tijdens een congres noemde hij de iPad ‘een perfect platform voor onze content’. iPad-gebruikers zouden al vele tienduizenden apps hebben gedownload voor het lezen van zijn dagbladen The Wall Street Journal en The Times.

iPad biedt nieuw verdienmodel

Rupert Murdoch

Rupert Murdoch

Voor beide internet-uitgaven moet de consument betalen. De Wall Street Journal heeft desondanks al 1,1 miljoen online lezers. De bereidheid om voor goede content te betalen, neemt volgens Murdoch duidelijk toe.

En distributie via de iPad (-achtigen) biedt de lezer veel voordelen. Ze kunnen content ontvangen wanneer, waar en hoe ze willen. ‘Het is goedkoop, gemakkelijk en steeds up-to-date’, zei Murdoch.

Deskundigen zien in deze strategie een potentieel nieuw ‘verdienmodel’ voor dagbladuitgevers. Die kampen al tijden met weglopende lezers en adverteerders. Als ze het handig aanpakken, kon de tablet-pc dat tij inderdaad nog wel eens keren.

Kranten moeten hun best doen

Murdoch verwacht dat ook jongeren weer vaker een krant gaan lezen. Eveneens dankzij de razendsnel oprukkende iPad en andere tablet-pc’s. Daarover heb ik mijn twijfels. Jongeren zijn inmiddels gewend aan andere nieuwskanalen. Die zijn gratis. Bovendien vinden ze traditionele kranten vaak maar oubollig.

De dagbladen zullen dus wel héél interessante content moeten brengen om hen weer binnen te halen als betalende abonnee. Content die helemaal aansluit bij hun belevingswereld. In een vormgeving die jongeren aanspreekt.

iPad geen ideale e-reader

Overigens lijkt de iPad in de praktijk toch wat minder geschikt voor e-reading. Langdurig lezen zou vermoeiend zijn voor de ogen. En drie Amerikaanse consumenten vinden dat het apparaat veel te snel oververhit raakt. Zeker als je in de zon gaat lezen. Op zo’n moment schakelt hij zichzelf uit.

Ze hebben producent Apple daarom aangeklaagd wegens misleidende reclame. Volgens Apple is e-boeken lezen op de iPad te vergelijken met het lezen van papieren boeken. Maar papieren boeken raken niet oververhit. En dus voldoet de iPad niet aan de verwachtingen die de producent heeft gewekt, vinden de boze consumenten. Een beetje flauw is het natuurlijk wel. Maar ik ben benieuwd hoe het afloopt…

Markt overspoeld met tablets

Intussen gaan de iPads als warme broodjes over de toonbank. Wereldwijd zouden er dit jaar volgens Murdoch zo’n 15 miljoen worden verkocht. Dat aantal kan oplopen tot 40 miljoen in 2012 !

De concurrenten van Apple zitten in die tijd natuurlijk ook niet stil. De markt zal de komende jaren dus overspoeld worden met tablets. Stuk voor stuk apparaten met interessante presentatiemogelijkheden voor content. En geweldige kansen voor de uitgevers van boeken, kranten en tijdschriften.

Renske Cramer

Zie ook:

Over Renske Cramer
Ik ben gepensioneerd communicatie- en marketingadviseur. Ik houd me bezig met dingen die nóg leuker zijn dan werken ;-)

One Response to ‘Betaalde content wint terrein’

  1. Pingback: ‘iPad-revolutie’ krijgt vorm « Renske Cramer Tekstproducties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s