Volgens… Renate Dorrestein

 

Nieuwe 'Volgens...' is heel leesbaar blad geworden

‘Hè, nee toch ?!’ dacht ik toen ik tijdens onze recente vakantie eindelijk toekwam aan ‘Volgens’. Een heel blad (100 pagina’s !) gewijd aan één schrijver ? Houd dát maar eens interessant…

Maar het eerste nummer van dit ‘publiekstijdschrift voor lezers van literatuur’ is gewijd aan Renate Dorrestein. Een auteur die ik zeer bewonder ! Dus ik bladerde verder. En wat bleek ? Het is een heel lezenswaardig magazine geworden.

Beschadigende recensies

‘Volgens’ wordt op de markt gebracht door Veen Magazines en verschijnt tweemaal per jaar. Elk nummer wordt (mede) gemaakt door een gast-hoofdredacteur. In dit geval dus Renate Dorrestein. Ze heeft gezorgd voor een heel gevarieerde inhoud.

Zo staat er een interessant artikel in het blad over wat een schrijver kan doen tegen onjuiste en/of beschadigende recensies (weinig, helaas). De gast-hoofdredacteur schreef zelf een stuk over auteur Kurt Vonnegut, interviewde journaliste Clairy Polak en geeft een aantal tips voor schrijvers (-in-spé).

Onvermijdelijke loftrompet

Een literatuurwetenschapper en een recensent laten hun licht schijnen over haar literaire kwaliteiten. Maar er staan ook luchtiger artikelen in. Zoals een reisreportage over Schotland (van Dorrestein), een verslagje van het jongste boekenbal (van schrijfster Franca Treur) en een stuk van actrice Isa Hoes over de film die zij wil maken van een van Dorrestein’s boeken.

En onvermijdelijkerwijs komen er ook nog wat mensen aan bod die onverbloemd de loftrompet steken over de hoofdredacteur. Zoals enkele lezers en haar uitgever. Maar in zo’n dik nummer over déze auteur vind ik dat niet storend. Ze heeft het verdiend.

P.S. Ik ben heel benieuwd wie de volgende gast-hoofdredacteur wordt !

Renske Cramer

Over Renske Cramer
Ik ben gepensioneerd communicatie- en marketingadviseur. Ik houd me bezig met dingen die nóg leuker zijn dan werken ;-)

Geef een reactie

