Wilt u ook gratis publiciteit ? Stuur een persbericht !

Persberichten versturen via e-mail ? Nooit als bijlage !

Wat jammer toch dat bedrijven en andere organisaties relatief weinig gebruik maken van het persbericht. Het is nog steeds een prima middel om gratis publiciteit te krijgen!

Dat blijkt althans uit een recent onderzoek onder 215 journalisten en bloggers. Het is gehouden door ANP Pers Support, Marketing Facts, Lewis PR en Stichting One. De effectiviteit van het traditionele persbericht staat al jaren ter discussie. Maar het blijkt nog steeds tot de belangrijke informatiebronnen van De Pers te behoren. Een redactie ontvangt dan ook gemiddeld 31 persberichten per dag. Dat aantal kan oplopen tot boven de 200 !

Persbericht ‘onmisbaar’

Van de respondenten zei 65 % persberichten ‘handig’ te vinden. En 40 % vindt ze zelfs ‘onmisbaar’ voor zijn werk. Of redacteuren een persbericht lezen, hangt onder andere af van

  • het onderwerp (60 % van de geënquêteerden ontvangt vaak persberichten die niet slaan op hun vak-/interessegebied !);
  • de betrouwbaarheid van de aanbieder;
  • de eerste alinea, waarin Het Nieuws kort moet zijn samengevat.

Niet versturen als bijlage !

Uiteindelijk wordt 56 % van de persberichten gelezen. Dat wil zeggen: als ze op de juiste manier zijn aangeboden. Redacties ontvangen ze het liefst via e-mail, en dan bij voorkeur niet als bijlage. Maar liefst 66 % van de ondervraagden opent een persbericht niet als het in een bijlage zit !

Van de ondervraagden vindt 35 % de gelezen persberichten ‘bruikbaar’ en 42 % kwalificeert ze als ‘redelijk’. Vervolgens kopieert 72 % (delen van) zo’n persbericht voor een redactionele bijdrage (print en/of web).

Effectief medium voor publiciteit

Kortom: het persbericht is een effectief medium voor het krijgen van gratis publiciteit. En dat is toch nog steeds het beste marketinginstrument ! Daarmee bereik je immers veel mensen. Bovendien komt het geloofwaardig over, waardoor je imago wordt versterkt. Met alle positieve gevolgen vandien !

Belangrijk is wel dat het persbericht voldoet aan de eisen van de media. En dat het op het juiste moment naar de juiste media wordt gestuurd. Werk voor de communicatievakman dus ! Wilt u toch doe-het-zelven ? Bereid u dan goed voor ! Op internet vindt u meer dan voldoende informatie.

Lees ook : Stappenplan voor het maken van persberichten die beter scoren

Renske Cramer

Over Renske Cramer
Ik ben gepensioneerd communicatie- en marketingadviseur. Ik houd me bezig met dingen die nóg leuker zijn dan werken ;-)

3 Responses to Wilt u ook gratis publiciteit ? Stuur een persbericht !

  1. Media Expert zegt:

    Gratis persaandacht is inderdaad een slimme zet. Met een goed persbericht hebt u al heel wat kans om in de krant te komen. Toch verdwijnen de meeste persberichten na een vluchtige blik in de prullenbak. Meestal omdat bedrijven en organisaties niet voldoende stil staan bij de vraag:”Heeft ons persbericht wel voldoende nieuwswaarde?” Het komt er dus op aan om de aandacht van de media te trekken én goed te weten naar welk soort “nieuws” de pers op zoek is.

  2. Pingback: Persberichten die scoren: een stappenplan (1) « Renske Cramer Tekstproducties

  3. Helemaal mee eens! Ik heb dat ook benadrukt in mijn stappenplan (zie de link onder het artikel). Er zijn nog wel meer factoren die de effectiviteit beïnvloeden. Organisaties besteden daar veel te weinig aandacht aan. Als je soms ziet wat er onder de noemer ‘Persbericht’ allemaal het net wordt opgegooid… Doodzonde.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s