Trekt webeditie-plus consument over betaaldrempel ?

Hebben kranten nog toekomst ?

Kranten hebben het moeilijk. Lezers en (dus) adverteerders lopen weg. Bieden gepersonaliseerde, betaalde webedities een oplossing ?

Niet alleen gedrukte kranten verliezen terrein. Ook hun webedities komen (nog) niet voldoende tegemoet aan de behoeften van de lezers. Die willen doorklikken naar verwante content. Reageren op artikelen. Archieven doorzoeken. Liefst snel. Via allerlei apparaten. En… bij voorkeur gratis.

Betalen voor maatwerkkrant

Adviesbureau PriceWaterhouseCoopers (PwC) heeft in opdracht van het Stimuleringsfonds voor de Pers gezocht naar nieuwe, veelbelovende verdienmodellen voor krantenuitgevers. De onderzoekers zien blijkens het eind vorige week gepubliceerde rapport het meest in het ‘webeditie-plusconcept’. De consument moet voor dat product gaan betalen.

Waarom ? Hij krijgt zijn eigen krant ! In zo’n webeditie komen twee soorten informatie:

  • unieke content (nieuws, nieuwsduiding) die helemaal is afgestemd op de behoeften van de afnemer;
  • eveneens aan zijn behoeften gerelateerde aanbiedingen en overige commerciële informatie.

Interessant voor zowel adverteerder als lezer dus.

Van gratis naar maatwerk

Volgens PwC zijn er dan ook genoeg consumenten die voor zo’n maatwerkdienst willen betalen. Zoals hoog opgeleiden, mensen uit de hogere inkomensklassen, abonnees van dagbladen, reizigers in het openbaar vervoer, gebruikers van smartphones en… jongeren.

Die laatste categorie is natuurlijk erg belangrijk voor de krantenuitgevers. Jongeren zijn vaak niet opgegroeid met betaalde dagbladen. Ze lezen op zijn best gratis kranten als Spits en Metro. Verder halen ze hun informatie van internet. Met een swingende webeditie kun je ook hen wellicht binden aan je krant.

Scherpere journalistieke keuzes

De onderzoekers geven toe dat je met een dergelijk concept lezers weghaalt bij de gedrukte krant en de ‘gewone’ webeditie. Niettemin creëer je een groter bereik. Voorwaarden zijn o.a. wel dat

  • krantenuitgevers hun websites optimaal afstemmen op de nieuwe dienstverlening. En op moderne hulpmiddelen als smartphones, e-readers en tabletcomputers als de iPad;
  • redacties (nog) scherpere journalistieke keuzes maken en meer onderscheid maken tussen ‘hard’ nieuws en nieuwsduiding;
  • kranten meer aan klantenbinding gaan doen, bijvoorbeeld via internetcommunities;
  • uitgevers kritischer gaan kijken naar de prijzen van de diverse producten en (deel)diensten.

Of toch maar gratis ?

Mooie plannen ! Hier en daar zijn kranten ook al bezig met experimenten in deze richting. Zowel in binnen- als buitenland. Het verst gaat daarbij het Franse dagblad Le Figaro (zie mijn bijdrage ‘Mediazorgen’ van 2 juni jl.). Maar voor zover ik weet, leveren die initiatieven (nog) niet veel op. En de vraag is of dat verandert.

Op internet zijn immers voldoende bronnen waar consumenten hun dorst naar al dan niet gespecialiseerd nieuws + verwante content gratis kunnen laven. Gewoon een kwestie van zoeken. En als er nu iets is wat vooral de jongere generaties goed kunnen…

Drempel is erg hoog

Met andere woorden: kranten zullen met héél interessante aanbiedingen moeten komen. Zowel inhoudelijk als financieel. Anders trek je moderne consumenten echt niet massaal over de betaaldrempel. En blijven de kranten steken in niches, waar adverteerders na een tijdje niet veel meer in zien.

Renske Cramer

Lees ook: Media blijven tobben met digitalisering

Over Renske Cramer
Ik ben gepensioneerd communicatie- en marketingadviseur. Ik houd me bezig met dingen die nóg leuker zijn dan werken ;-)

3 Responses to Trekt webeditie-plus consument over betaaldrempel ?

  1. Pingback: ‘Betaalde content wint terrein’ « Renske Cramer Tekstproducties

  2. Pingback: Journalistiek moet sterk merk worden « Renske Cramer Tekstproducties

  3. Pingback: ‘iPad-revolutie’ krijgt vorm « Renske Cramer Tekstproducties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s