Abonnement met hindernissen (1)

Tijdschriften: geen rode loper voor nieuwe abonnees

Veel kranten en tijdschriften kampen met een verlies van abonnees. Je zou dus verwachten dat ze blij zijn met elke nieuwe abonnee. Maar daar is soms niet veel van te merken.

Een tijdje geleden heb ik me geabonneerd op wat extra bladen. Via hun sites. En met een machtiging voor de betaling. Dan gaat het vast lekker snel, dacht ik. Maar het enige wat doorgaans relatief snel verliep, was het incassoproces.

Abonnee ? AbonJA !

De meeste bladen deden er vervolgens vier tot acht (!) weken over voordat ze me het eerste nummer toestuurden. Raar, hè ?! Ik bedoel: hoeveel werk kan het zijn om een nieuwe abonnee op je verzendlijst te zetten ? Als je je bedrijfsprocessen een beetje op orde hebt, moet dat bij het verschijnen van het eerstvolgende nummer toch gebeurd zijn ?

En om de moed er in te houden, stuur je zo’n nieuwe abonnee meteen na zijn aanmelding een aardige welkomstbrief + het laatst verschenen nummer. Kan hij alvast even proeven. Op die manier laat je zien dat je oprecht blij met hem bent. Hoezo abonNee ? Abonja !

P.S. Er zijn gelukkig ook bladen die het wél voor elkaar krijgen. Zoals Vrij Nederland. Châpeau, jongens !

Renske Cramer

Over Renske Cramer
Ik ben gepensioneerd communicatie- en marketingadviseur. Ik houd me bezig met dingen die nóg leuker zijn dan werken ;-)

Geef een reactie

