Specialist vakblad nog steeds ondergewaardeerd

Vakbladen: hard werken, (te) weinig verdienen

Specialisten worden gewaardeerd in onze maatschappij. Ze verdienen dus ook meer dan niet-specialisten. Maar soms gaat die regel niet op.

Niet voor journalisten die onder de vaktijdschriften-cao vallen, bijvoorbeeld. Ze zijn specialisten op hun vakgebied. Ze hebben er niet zelden voor doorgeleerd. Ze besteden veel tijd aan het op peil houden van hun vakkennis. Maar ze verdienen wel minder dan collega’s die onder de cao’en voor dag-, publieks- en opiniebladen vallen.

Onderzoek naar salarissen

En als je hun inkomen vergelijkt met salarissen in het bedrijfsleven, dan verdienen ze zelfs tot € 50.000 bruto/jaar minder. Dat staat in een onderzoek van de Hay Group in Zeist, dat is uitgevoerd in opdracht van de Nederlandse Vereniging van Journalisten (NVJ) en het Nederlands Uitgeversverbond.

De NVJ schrijft op haar website VillaMedia: Secretaris Yvonne Dankfort van de NVJ had de uitkomsten verwacht. Al langer bestond de indruk dat de CAO-salarissen te laag zijn. ‘Het betekent dat de branche op termijn moeite gaat krijgen om goed personeel te vinden’.

Al jaren zoeken naar goede mensen

Hoezo indruk ? Hoezo op termijn ? Ik ken de vakbladenwereld vrij goed. Al sinds de jaren ’70 van de vorige eeuw. Al die jaren lagen de salarissen van de vakblad-journalisten  flink lager. Al die jaren viel het niet mee om aan goed personeel te komen.

En al die jaren hielden de werkgevers de hand op de knip. De gang van zaken in de vakbladenbranche liet substantiële loonsverhogingen niet toe. De ene saneringsronde volgde op de andere bezuinigingsoperatie. Dat weten ze bij de NVJ toch ook ?

Neerwaartse spiraal

De bond wil nu het loongat met de andere cao’en en vergelijkbare branches gaan dichten. Te beginnen met 15 % tijdens de inmiddels begonnen CAO-onderhandelingen. Een mooi streven. Maar de situatie in de vakbladensector is allerminst florissant. En dus zal alles wel weer zo’n beetje bij het oude blijven.

Veel vakbladen zitten in een neerwaartse spiraal. De advertentie-inkomsten dalen. Er wordt ‘dus’ flink bezuinigd op de redacties. Daardoor loopt de kwaliteit van de uitgaven terug. Na een tijdje houden de lezers het dan voor gezien. Dat schrikt adverteerders weer af en zo gaat het verder bergafwaarts.

Van print naar web

De enige oplossing voor die bladen lijkt een overstap van print naar web. Online marketing heeft immers de toekomst. Maar heel wat vakbladen opereren op een relatief kleine markt. Of daar de omzetbomen op korte termijn tot in de hemel zullen groeien, is zeer de vraag.

De NVJ zal dus veel geduld moeten hebben bij het dichten van het loongat. Mevrouw Dankfort zei op de NVJ-site: ‘Het onderzoek van de Hay Group laat zien dat mensen als het om geld gaat beter in een andere branche kunnen gaan werken’. Dat lijkt me vooralsnog een prima advies. Hoe jammer het ook is voor die arme vakbladen.

Renske Cramer

Over Renske Cramer
Ik ben gepensioneerd communicatie- en marketingadviseur. Ik houd me bezig met dingen die nóg leuker zijn dan werken ;-)

One Response to Specialist vakblad nog steeds ondergewaardeerd

  1. Pingback: Journalistiek moet sterk merk worden « Renske Cramer Tekstproducties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s