Media blijven tobben met digitalisering

Media tobben met digitaliseringDe traditionele media spelen nog steeds niet voldoende in op de toenemende digitalisering. Dat is zorgelijk, want online marketing blijft pijlsnel groeien.

Vooral de gedrukte media weten niet goed wat ze aan moeten met de digitalisering. Dat bleek onlangs al uit een Amerikaans onderzoek (zie mijn bericht ‘Journalistieke waarden’ van 21 april jl.). En eind april zei voorzitter Noomen van het Stimuleringsfonds voor de Pers nog dat hij een duidelijke visie op de toekomst miste bij de uitgevers en hoofdredacties van Nederlandse gedrukte media.

Full-serviceconcept rukt op

Vorige week was het ABN AMRO die een duit in het kritiekzakje deed met zijn jaarlijkse ‘Visie op media en technologie’. De bank voorspelt voor 2010 een licht herstel voor de mediasector. In 2011 komt er zelfs een substantieel herstel. Maar de media zijn daar niet echt klaar voor. Er wordt nog volop nagedacht over nieuwe ‘verdienmodellen’ voor de digitale wereld.

Tot de uitzonderingen behoren de mediabureaus. Die winnen terrein op de reclamebureaus. Dat komt vooral doordat klanten de mediabureaus kunnen afrekenen op de resultaten van hun inspanningen. De reclamebureaus krijgen overigens ook steeds meer concurrentie van drukkerijen met een full-serviceconcept.

Unieke content ontbreekt

Bij de uitgevers van gedrukte media ontbreekt het vaak aan een sterke merkpropositie in samenhang met unieke content, stelt ABN AMRO. De huis-aan-huisbladen trekken steeds meer advertentiegelden aan. Ze vormen daardoor een bedreiging voor de publieksbladen. De gedrukte media kampen al jaren met krimpende aantallen abonnees en dalende advertentie-inkomsten.

Genoeg stof tot nadenken dus. Toch worden er wel stappen in de goede richting gezet. Kranten en tijdschriften besteden steeds meer aandacht aan hun websites. Tussen nu en tien jaar zullen steeds meer gedrukte media alleen nog in digitale vorm verschijnen.

E-readers en mobiel internet

De eerste marktpartij die een duidelijke stap in die richting zet, is het Britse Pearson. De uitgever van (o.a.) de Financial Times kondigde onlangs aan binnen vijf jaar te stoppen met het drukken van kranten en tijdschriften.

En een concern als Sanoma werkt hard aan een antwoord op de trend naar e-readers in combinatie met mobiel internet. Dat blijkt uit de interessante proef met AutoWeek op de iPad. Zie mijn bericht ‘i-Zines’ van 13 april jl.

Krant op maat bestaat

Le Figaro biedt vanaf september elke lezer een op maat gemaakte krant via de mobiele telefoon aan. De lezer krijgt alleen content en advertenties die hem interesseren. Want, stelt de Franse krant, de lezer is heus niet wars van reclame. Als die maar aansluit op zijn belangstellingssfeer.

Verder kan de lezer aanvullende content opvragen. Bovendien kan hij reageren op zowel de aangeboden content als op de advertenties. Een sterk concept. Want de dialoog tussen aanbieders en consumenten van media is van groot belang. Dat wordt helaas nog vaak onderschat in medialand.

Renske Cramer

Lees ook:

Over Renske Cramer
Ik ben gepensioneerd communicatie- en marketingadviseur. Ik houd me bezig met dingen die nóg leuker zijn dan werken ;-)

5 Responses to Media blijven tobben met digitalisering

  1. Pingback: ‘Betaalde content wint terrein’ « Renske Cramer Tekstproducties

  2. Pingback: Trekt webeditie-plus consument over betaaldrempel ? « Renske Cramer Tekstproducties

  3. Pingback: Journalistiek moet sterk merk worden « Renske Cramer Tekstproducties

  4. Pingback: ‘iPad-revolutie’ krijgt vorm « Renske Cramer Tekstproducties

  5. Pingback: 2011: trends en tegentrends « Renske Cramer Tekstproducties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s