Schoolhaat geëxposeerd in museum

Schicht im Schacht van Olaf Metzel

 Had u vroeger ook zo’n hekel aan school ? Ik wel ! Vandaar dat ik veel plezier heb beleefd aan ‘Ich hasse Schule’ van Olaf Metzel.

Nog net op tijd waren we om de tentoonstelling ‘Mapping the region – Noch Fragen ?’ van Metzel te zien. Ze stond al een hele tijd op mijn verlanglijstje, maar Duisburg is niet naast de deur. Typisch een evenement dus dat je meepakt als je er in de buurt bent.

Model voor een toren

Olaf Metzel behoort tot de top van de hedendaagse Duitse beeldhouwers. Hij maakt behalve opvallende installaties o.a. ook tekeningen en allerlei kleinere beeldhouwwerken. Een daarvan is Schicht im Schacht (foto), een stalen sculptuur annex lichtobject.

Het is een model van een 9 meter hoge toren, die de kunstenaar graag in Duisburg wil bouwen. Het stond in een pikdonkere ruimte. Met steeds wisselende kleuren en patronen van licht bood het de bezoeker een fascinerend schouwspel.

Hoogtepunt van de expositie

Op zich vormde de combinatie van de donkere ruimte en de sculptuur dus eigenlijk ook een installatie. Waarbij niet het kunstwerk door externe lichtbronnen werd uitgelicht, maar zichzelf uitlichtte en de bezoekers belichtte. Wat mij betreft het hoogtepunt van de expositie.

Van de andere installaties noem ik er twee. Te eerste het al genoemde ‘Ich hasse Schule’. De beeldhouwer liet een kudde scholieren los op oud schoolmeubilair. Ze mochten ermee doen wat ze wilden: beschrijven, bekrassen, met een zaag bewerken en zelfs in brand steken.

Krantenpagina’s opgeprikt

Lijkt me helemaal geweldig om te doen ! Ik heb het vaak overwogen, maar nimmer aangedurfd toen ik nog aan mijn school-lijdensweg bezig was. Het resultaat van Metzel’s project mag er wezen. Het gaf een aardig beeld van wat een hedendaagse scholier zoal bezig houdt. En hoe diep de haat jegens school zit…

De tweede die ik wil vermelden, is ‘Und dann noch das Wetter’. De kunstenaar heeft daarvoor pagina’s uit allerlei kranten afgedrukt op grote, dunne, aluminium platen. Die heeft hij verfrommeld en aan lange palen gespiest. Die papierprikkers heeft hij gegroepeerd tot een visueel aantrekkelijk geheel.

Illustratief voor onze tijd

Daarmee heeft hij het vluchtige van het dagelijkse nieuws letterlijk vastgelegd. En op een toegankelijke manier voor de bezoeker bewaard. Het is echt een werk waar je een tijd naar kunt kijken. Of beter gezegd: dat je moet lezen ! Want heel wat pagina’s bieden nieuws dat illustratief is voor onze tijd. Zo vluchtig is de krant immers niet !

Renske Cramer

Over Renske Cramer
Ik ben gepensioneerd communicatie- en marketingadviseur. Ik houd me bezig met dingen die nóg leuker zijn dan werken ;-)

Geef een reactie

