Ik kan geen advertentie meer zien !

Ook op de pc kun je reclame weren !

En nu ben ik het zat ! Ik wil geen advertentie meer zien op mijn computerscherm. Ik wil in alle visuele en auditieve rust content kunnen consumeren.

Op steeds meer sites doen adverteerders een aanslag op je netvlies. Al die oplichtende, knipperende en bewegende internetadvertenties storen me al een hele tijd. Ze halen me uit mijn concentratie en hinderen me bij het lezen van zo’n pagina. En ik ben beslist niet de enige die dat zo ervaart.

Agressief adverteren

De druppel die de weerzin-emmer deed overlopen ? Een advertentie van een automerk op de site van een dagblad. Midden in een kolom tekst die ik graag wilde lezen. Een auto staat in een sfeervol halfduister. ‘Mooi plaatje eigenlijk’, dacht ik nog. Maar dan breekt de hel los. Uitzonderlijk felle knipperlichten zetten de wagen in een schril, wit licht. Je schrikt er gewoon van !

Het lezen van de teksten rond die advertentie is op slag onmogelijk. Totdat de flitsen ophouden. Maar even later beginnen ze opnieuw. Een heel agressieve, onsympathieke manier van adverteren. Zouden er bezoekers van die site zijn die dat leuk vinden ? Ik kan het me niet voorstellen. Behalve wellicht de desbetreffende autoleverancier en degenen die de advertentie hebben gemaakt.

Knippertenties niet slim

In mijn bijdrage ‘Knippertenties’ (24-2 jl.) schreef ik het al: bij zulke advertenties is niemand gebaat. Niet de bezoeker van de site, want die baalt en surft snel verder. Niet de eigenaar van de site, want die verliest bezoekers. En niet de adverteerder, want die associëren we voornamelijk met die agressieve advertentie. Adverteerder, waar ben je mee bezig ?

Maar nu is het wat mij betreft dus ‘mooi’ geweest. Ik heb een ad blocker op onze computers geïnstalleerd. Ad Muncher heet hij. En Ad is inmiddels een van mijn beste vrienden. Want hij schept rust op de internetpagina’s die ik wil bekijken. Ad is wel shareware. Dus na de gratis proefperiode van een maand moet je een kleine jaarbijdrage betalen. Nou, dames en heren adverteerders, die heb ik er graag voor over !

Renske Cramer

Lees ook: Gek word je van die knippertenties !

Over Renske Cramer
Ik ben gepensioneerd communicatie- en marketingadviseur. Ik houd me bezig met dingen die nóg leuker zijn dan werken ;-)

Geef een reactie

