E-lezen wordt een hype !

Amazon's Kindle: alleen Engelstalig materiaal

 Ja ! Ik wil een E-reader ! Lijkt me superhandig, zowel voor onderweg als voor thuis. Maar welke zal ik nemen ? Of…  zal ik toch maar een tabletcomputer kopen ? Hmmm. Ik wacht nog maar even met de aanschaf.

Ik ben niet de enige die de technische en marktontwikkelingen afwacht. E-readers zijn nog niet zo populair in Nederland. Er zijn er 37.000 van verkocht. Per leesapparaat zijn er gemiddeld maar 3 E-boeken over de toonbank gegaan. En tegenover elk verkocht E-boek staan nog altijd 1.240 papieren exemplaren (cijfers: Gfk Retail and Technology). Dat is niet voor niets.

E-boeken te duur

Ten eerste zijn E-boeken vaak duurder dan je zou verwachten. Soms zijn ze – ondanks de veel lagere productiekosten e.d. – zelfs duurder dan een papieren boek. Leg dat de consument maar eens uit… Er zijn ook nog niet zoveel Nederlandstalige titels op de markt (enkele duizenden). De uitgevers kijken de kat nog even uit de boom.

Ten tweede zijn de E-readers nog behoorlijk duur (vanaf zo‘n € 200). En ze hebben zo hun beperkingen. Met een Sony-lezer kun je geen boeken van Amazon lezen. Voor Amazon’s Kindle (foto) is alleen Engelstalig materiaal voorhanden. Daarbij komt dat ze geen kleuren en geen bewegende beelden kunnen weergeven.

Afschepen met zwart/wit

Je kunt een moderne consument toch eigenlijk niet meer afschepen met statische zwart/witpagina’s ?! (Behalve misschien de zeer fanatieke boekenverslinders.) Er moet kleur bij, er moeten bewegende beelden bij, geluid ! Je moet overal digitale boeken, kranten en tijdschriften kunnen kopen. En die mogen niet duur zijn.

Aan kleurenschermen voor de leesapparaten wordt dan ook hard gewerkt. Door het Amerikaanse E-Ink bijvoorbeeld, dat veel bestaande readers van schermen heeft voorzien. Maar zijn techniek kan onder bepaalde omstandigheden (nog) leiden tot een geringere helderheid van het display.

Invallend licht vormt kleur

Het Nederlandse Liquavista lijkt een betere oplossing te hebben. Zijn kleurenscherm werkt met cellen, die zijn gevuld met een olie of met water. Met behulp van een spanninkje kunnen de oliegevulde cellen zwarte beeldpunten produceren en de watergevulde exemplaren witte pixels. Dankzij invallend licht en een filter kunnen kleuren worden gevormd. Het scherm verbruikt veel minder stroom dan een LCD-scherm.

Hewlett-Packard werkt aan een kleurenscherm dat ook werkt met invallend licht. De beeldpunten worden aangestuurd door snelle transistors op een folie van kunststof. Een scherm van ca. 10 x 10 cm moet over een jaar of twee niet meer dan $ 10 kosten. HP mikt met dit product niet alleen op E-leesapparaten en tabletcomputers, maar ook op de markt voor bijvoorbeeld grote reclameborden.

Concurrentie !

Deskundigen denken dan ook dat de readers met zwart/witschermpjes eerst flink goedkoper worden. En over pakweg twee jaar zijn vervangen door exemplaren met kleurenscherm en meer functionaliteit (bijvoorbeeld browsen). Dat moet ook wel. Want na de introductie van Apple‘s iPad (zie mijn bericht van 13 april jl.) komt er ongetwijfeld een stroom van tabletcomputers op de markt. Met kleur en met beweging. Geduchte concurrenten voor de ‘traditionele’ E-leesapparaten dus !

Waarschijnlijk zorgen vooral de multifunctionele tabletten ervoor dat digitaal lezen ingeburgerd raakt en misschien wel cool wordt. Uit recent onderzoek van ING blijkt dat 11 % van de respondenten binnen 2 jaar ‘een’ E-leesapparaat wil kopen. Hun aantal zal daarna snel toenemen. Dat biedt dus interessante kansen voor uitgevers van gedrukte media.

Nieuwe wegen inslaan

Voorwaarde is wel dat ze niet ‘simpelweg’ boeken en bladen geschikt maken voor digitale vertoning. Ze moeten nieuwe wegen inslaan en gebruik maken van de technische mogelijkheden van de tabletten. Illustratief in dat verband is Sanoma’s experiment met AutoWeek (zie mijn stukje van 13 april).

Maar eerst zullen ze waarschijnlijk een groot aantal oudere boeken tegen heel prettige prijzen in digitale vorm uitbrengen. Dat moet geld in het laatje brengen om de innovatieve producten te kunnen ontwikkelen. En het zal de markt voor E-lezen een stevige impuls geven. Ik begin alvast met het maken van een E-boekenverlanglijstje…

Renske Cramer

Lees ook: iPad zorgt voor doorbraak e-reading

Over Renske Cramer
Ik ben gepensioneerd communicatie- en marketingadviseur. Ik houd me bezig met dingen die nóg leuker zijn dan werken ;-)

One Response to E-lezen wordt een hype !

  1. Pingback: ‘iPad-revolutie’ krijgt vorm « Renske Cramer Tekstproducties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s