Ondermijnt internet journalistieke waarden ?

Internet: gevaar of zegen voor de journalistiek ?

Het gaat helemaal mis met de journalistiek. Bronnenonderzoek, feiten controleren, wederhoor toepassen, het komt allemaal in de verdrukking. Internet helpt de fundamentele journalistieke waarden om zeep.

Dat vinden zo’n 350 Amerikaanse hoofdredacteuren van nieuwsmedia. Ze zien de toekomst somber in, vooral de hoofdredacteuren van de radio- en tv-redacties. Blijkens een onderzoek* denkt bijna de helft van de ondervraagden dat hun medium over 10 jaar is verdwenen. Tenzij ze nieuwe manieren vinden om geld te verdienen.

Toestand print zorgelijk

Dat is inderdaad hard nodig. Vooral bij de gedrukte media is de toestand zorgelijk. Het aantal abonnees en de advertentie-inkomsten lopen al jaren terug. Daar komen de gevolgen van de economische crisis nog eens bovenop. En dus wordt er flink bezuinigd, onder meer op de redacties. Zij moeten keuzes maken die leiden tot verschraling van de inhoud. Met als gevolg dat er weer meer lezers en vervolgens adverteerders afhaken. Een neerwaartse spiraal, waarvan nieuwe media profiteren.

Is internet echt zo’n bedreiging voor de ‘traditionele’ media ? Voor de advertentie-inkomsten wel. Het aandeel van online-advertenties in de mediamix neemt al jaren toe. En het eind is nog lang niet in zicht. Temeer daar internet almaar populairder wordt en het aantal interessante internetmedia snel toeneemt. Hun succesfactoren: adverteerders kunnen het effect van online-advertenties nauwkeurig meten. En internetreclame is relatief voordelig.

Kruisbestuiving met internet

Tezelfdertijd is er ook sprake van een interessante kruisbestuiving tussen internet- en andere media. Volgens Sanoma Uitgevers stimuleren tijdschriften webtraffic en online aankopen. Niet minder dan 84 % van de tijdschriftlezers bezoekt internetsites die ze in de bladen vinden. En 25 % heeft de afgelopen maanden een online-aankoop gedaan naar aanleiding van iets dat ze in een blad hadden gelezen.

Omgekeerd zorgde internet ervoor dat vooral jongeren (tot 35 jaar) de voorbije 3 jaar 20 % meer nieuws gingen consumeren. Dat blijkt uit recent onderzoek van McKinsey. Van die trend profiteren ook de andere media. Want internet is (nog) niet de populairste nieuwsbron. Dat is de tv. Op de tweede plaats staat ‘de’ krant. Die werd in 2009 nog steeds door 68 % van de bevolking (= 9,4 miljoen mensen !) gelezen (Bron: NOM Printmonitor). Pas op de derde plaats volgt internet.

Inhaalslag kost bakken met geld

De rol van de tv als populairste nieuwsbron brokkelt wel snel af, als we afgaan op recent onderzoek van het Amerikaanse Edison Research. In 2002 zagen Amerikanen tussen 12 en 44 jaar de tv als hun belangrijkste informatiebron, gevolgd door de radio. Nu vindt 42 % internet het belangrijkst, gevolgd door tv (37 %) en radio (14 %). En maar 5 % vond kranten het belangrijkst. Zo’n 50 % van de ondervraagden denkt dat die gaan verdwijnen.

Internet rukt dus steeds verder op. Een derde van de Amerikaanse hoofdredacteuren uit het begin van dit stuk betreurt dan ook dat ze internet te laat hebben omarmd. Hun werkgevers waren bang dat ze er niet genoeg geld mee konden verdienen. Maar nu moeten ze bakken met geld steken in een omvangrijke inhaalslag op internet. En ze moeten snel andere rollen (lees: verdienmodellen) bedenken voor hun traditionele media. Niet internet als verlengstuk van traditionele media, maar aangepaste traditionele media als verlengstuk van internet.

Kwaliteit content beslissend

Een beslissend wapen in de concurrentiestrijd tussen nieuwsmedia op en buiten internet is en blijft toch de kwaliteit van de content. Met het platbezuinigen van redacties kom je er dus niet. Dat werkt averechts. De uitgevers en andere mediabazen zullen dat inzien en ook op dat gebied een inhaalslag in gang zetten. Daarom denk ik dat het met de aantasting van de fundamentele waarden van de journalistiek uiteindelijk wel mee zal vallen.

* Meer info over het onderzoek onder de Amerikaanse hoofdredacteuren: http://www.journalism.org/node/20072

Renske Cramer

Over Renske Cramer
Ik ben gepensioneerd communicatie- en marketingadviseur. Ik houd me bezig met dingen die nóg leuker zijn dan werken ;-)

One Response to Ondermijnt internet journalistieke waarden ?

  1. Pingback: Journalistiek moet sterk merk worden « Renske Cramer Tekstproducties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s