Internetwerken ? Geen ontkomen aan…

Geen ontkomen aan sociale netwerken

‘Ben jij eigenlijk al lid van een sociaal netwerk ? LinkedIn lijkt me echt iets voor jou ! Daar zitten veel zakenmensen op. Of Twitter ! En Speedmeet.com is ook erg handig’, zei een klant tijdens een netwerklunch enthousiast.

Um… Nou nee, ik ben er nog niet aan begonnen. Ten eerste ben ik meer van de persoonlijke contacten. Bovendien: als je het goed wilt doen, kost online netwerken een hoop tijd. En als ik nou érgens gebrek aan heb…

7 uur netwerken

Hoe doen anderen dat eigenlijk ? Hoeveel tijd steken ze in ‘internetwerken’ ? En waarom doen ze het ? Na enig zoeken stuitte ik op een paar aardige onderzoeken die antwoord op mijn vragen gaven.

Nederlanders brengen nu gemiddeld 7 uur per maand door op sociale-netwerksites. Met name Hyves en YouTube zijn geliefde communities. Dat blijkt uit marktonderzoek van Multiscope. Van de bijna 15.000 respondenten van het onderzoek gaf maar 11 % aan geen lid te zijn van een sociaal netwerk. Maar veel mensen zijn lid van meer dan een netwerk.

Niet minder echt contact

Ondanks het tijdsbeslag van online netwerken vindt 61% van de respondenten dat je niet minder ‘echt’ contact met mensen hebt. En 47% vindt dat afstanden tussen mensen met virtuele ontmoetingen niet worden vergroot.

Komend jaar gaan we nog veel meer online netwerken. Vooral LinkedIn en Twitter worden populairder. Die sites mogen zich verheugen in respectievelijk 33 en 26 % extra netwerktijd. De belangstelling voor Hyves en MySpace loopt wat terug (beide – 10 %).

113 internetvrienden

 De ondervraagden gebruiken de media vooral om contact te onderhouden met vrienden en familie (74 %). Andere redenen: aangenaam tijdverdrijf (45 %), delen van een hobby/interesse (24 %) en nieuwe mensen leren kennen (15 %). Dat werkt kennelijk uitstekend.

Want inmiddels heeft de gemiddelde Nederlander niet minder dan 113 (internet)vrienden opgedaan, becijferde InSites Consulting onlangs. Volgens dit onderzoeksbureau bezoeken 9 miljoen Nederlanders (79 % van de bevolking) sociale-netwerksites. Wereldwijd gaat het om maar liefst 72 % van de internetgebruikers ofwel 940 miljoen mensen !

Kun je nog achterblijven ?

Het fenomeen is al met al aan een onstuitbare opmars bezig. Tja. Kan ik dan wel achterblijven ? Wie weet wat een leuke en interessante mensen ik ontmoet op zo’n site. En wie weet waar dat dan weer toe leidt ! Hm. Ik heb zo’n donkerbruin vermoeden dat u mij binnen niet al te lange tijd ook op zo’n sociale-netwerksite aantreft. Ik laat het u nog wel even weten.

Meer info over

Renske Cramer

Over Renske Cramer
Ik ben gepensioneerd communicatie- en marketingadviseur. Ik houd me bezig met dingen die nóg leuker zijn dan werken ;-)

Geef een reactie

