Gedwongen meeluisteren straks verleden tijd

Gedwongen meeluisteren met beller straks voorbij

‘Hey ! Nou moet jij eens goed luisteren’, begint de man op de treinbank voor me. Ik schrik en kijk op van mijn stukken. Gelukkig. Hij heeft het niet tegen mij. Hij belt.

Er ontspint zich een gesprek van minstens een minuut of vijf, dat op steeds luider en onaangenamer toon wordt gevoerd. Het gaat over zaken, begrijp ik. Belangen, contracten en niet nagekomen toezeggingen. Imagoschade! Omzetverlies !!

Geluidloos praten

Ik kan me niet meer concentreren op mijn leeswerk. De volgende keer toch maar weer met de auto ? Rustig muziekje aan of gewoon in alle (relatieve) rust een beetje nadenken… En in de file kun je tenslotte ook wel wat lezen, als de rij niet te snel opschuift.

Ik moet denken aan een nieuwtje van de computervakbeurs CeBit, dat ik onlangs op internet tegenkwam. Onderzoekers van het Karlsruhe Institute of Technology werken aan een systeem, waarmee je geluidloos kunt praten !

Vertalen kan ook

Het werkt met een elektrode, die spierbewegingen van de mond omzet in signalen. Die vertaalt een computer vervolgens naar een stem. Ideaal voor mensen die hun spraakvermogen zijn kwijtgeraakt. Desgewenst vertaalt de computer je gesprek ook nog eens naar een andere taal. Da’s pas handig !

Eindelijk rustiger

Als dat Silent Sounds-systeem nou eens in mobiele telefoons zou worden ingebouwd ! Dan zou het eindelijk wat rustiger worden in openbare ruimten en -vervoermiddelen ! Jammer dat het waarschijnlijk nog wel een jaar of 5 à 10 duurt voordat het marktrijp is… Tot die tijd krijgen we tegen wil en dank telefonische inkijkjes in de levens van anderen. Soms grappig of leerzaam, maar meestal alleen irritant.

Renske Cramer

Over Renske Cramer
Ik ben gepensioneerd communicatie- en marketingadviseur. Ik houd me bezig met dingen die nóg leuker zijn dan werken ;-)

Geef een reactie

