E-blabla over een ramdam

Wordt éblabla het Franse woord voor het Engelse chat ? De bedenker heeft in elk geval een prijs gekregen in de Francomot-wedstrijd. Die draaide om het vervangen van Engelse woorden in de Franse taal door Franse equivalenten.

Éblabla. Dat ‘bekt’ wel lekker! Misschien ook iets voor het Nederlandse taalgebied ? Maar dan in de variant e-blabla ? En wat dacht u van het werkwoord e-blablaten ? Met als voltooid deelwoord geëblablaat ? Dát is pas taalvernieuwing ! 😉

Buzz over ramdam

Wie dit blog al wat langer leest, weet dat ik me interesseer voor de ontwikkelingen rond taal en leenwoorden. En dat ik de Franse taal een warm hart toedraag. Ik heb de eerste editie van de Francomot-wedstrijd dus met belangstelling gevolgd.

De deelnemers legden een grote vindingrijkheid aan de dag. De juryleden hadden het dan ook niet altijd gemakkelijk. Maar ze maakten uiteindelijk goede keuzes. Zo wordt buzz in het Frans ‘ramdam’. Newsletter wordt ‘infolettre’. En talk wordt vanaf nu simpelweg ‘débat’.

Coole Engelse termen

Hoezo ‘vanaf nu’ ? Denkt de organisatie van Francomot nu echt dat de bevolking massaal de Franse equivalenten zal omarmen ? Er is hoop, denkt staatssecretaris Alain Joyandet, die de prijzen in Parijs uitreikte. Want 10 jaar geleden hadden de Fransen het nog massaal over walkman en software. Inmiddels zijn ‘balladeur’ en ‘logiciel’ daarvoor in de plaats gekomen.

Dus wie weet, gaat het met de winnende Francomot-woorden ook die kant op. Maar ik ben minder optimistisch dan Joyandet. De jongere generaties hechten minder aan hun moedertaal dan de oudere. Zij zullen misschien eerder geneigd zijn de coole Engelse termen in ere te houden. Over 10 jaar zullen we het weten !

Renske Cramer

Over Renske Cramer
Ik ben gepensioneerd communicatie- en marketingadviseur. Ik houd me bezig met dingen die nóg leuker zijn dan werken ;-)

One Response to E-blabla over een ramdam

  1. Pingback: ‘Oppassen met Engels in reclame’ « Renske Cramer Tekstproducties

Geef een reactie

