Nieuw: de Commodore 64…

De nieuwe Commodore 64: technologisch een wereld van verschil met de oude

Wat leuk ! De Commodore 64 komt terug ! Vanaf 1 juni is hij leverbaar. Uiteraard in een modern jasje en met veel meer rekenkracht, maar toch: de Commodore. Die naam roept bij mij nog steeds goede herinneringen op. En vast niet alleen bij mij…

Heel, heel lang geleden – gemeten naar computertechnologie-maatstaven dan – verraste mijn toenmalige partner mij met een Commodore 64. Ik associeerde computers in die tijd vooral met de kamerbrede bakbeesten die bedrijven in huis hadden. Ik keek dus nogal op toen er zo’n leuk, klein ding op onze eetkamertafel kwam. Dat kleine ding zou de best verkochte computer aller tijden worden…

Zakelijke applicaties

Het was natuurlijk even wennen, maar al snel kon ik met de Commodore aardig uit de voeten. Tenslotte waren er in onze omgeving genoeg mensen die ook zo’n wonder in huis hadden. Je kon met je vragen altijd wel bij iemand terecht.

De meesten deden vooral spelletjes op de Commodore 64. Maar er kon zoveel meer mee ! Er waren heel aardige ‘zakelijke’ applicaties voor ontwikkeld, als spreadsheetprogramma’s, databases en natuurlijk tekstverwerkers.

Tekstverwerker was verademing

Die goeie ouwe Commodore 64 ! Ik heb veel plezier van hem gehad !Vooral van de tekstverwerker heb ik enorm veel plezier gehad. Wat een verademing was dat ! Voor de komst van de 64 schreef ik alles nog met een tweedehands schrijfmachine. Ook op mijn werk, een krant, moesten we ons nog met pure mechanica behelpen. Zaten er veel wijzigingen in een tekst, dan moest hij vaak helemaal worden overgetypt.

Dankzij de Commodore behoorde dat thuis in elk geval tot het verleden. Even aanpassen, opslaan op zo’n nostalgische, grote floppy en printen maar. Carbonpapier en flesjes Type-Out konden de deur uit. Ik heb heel wat jaren met de 64 gewerkt en had er nog jaren mee kunnen doorgaan.

Vooruitgang: echte harde schijf

Maar toen kwamen de pc privé-projecten in zwang. We kochten een ‘486’. Wat een snelheidswonder was dat ! Met een echte harde schijf. En dan die kleine, handige diskettes met dat schuifje erop ! Veel minder kwetsbaar dan hun flexibele voorgangers. Dat was pas vooruitgang.

De ontwikkelingen op computergebied zijn sindsdien adembenemend snel gegaan. De ‘eenvoudige’ laptop waarop ik dit stukje schrijf, laat die goeie, ouwe 486 heel ver achter zich. En het eind is nog lang niet in zicht.

Techniek veroudert steeds sneller

Dat heeft maar één nadeel: je moet steeds vaker in de buidel tasten om een nieuwe (= minder verouderde) computer te kopen. Nu maar hopen dat er snel technologie wordt ingezet waardoor ze ook in rap tempo goedkoper worden…

Informatie over de nieuwe Commodore: www.commodoreusa.net.

Renske Cramer

Over Renske Cramer
Ik ben gepensioneerd communicatie- en marketingadviseur. Ik houd me bezig met dingen die nóg leuker zijn dan werken ;-)

Geef een reactie

