Hoe ver ga je voor publiciteit ?

Schokkende kunst op Armory Show

Hoever durven mensen te gaan om in de publiciteit te komen ? Laatst las ik over een kunstwerk van menselijke as. En gisteren was er een spel op de tv waarin mensen worden gemarteld !

Op de belangrijkste kunstbeurs van New York, de Armory Show, waren grafzerken van de kunstenaar Fernando Mastrangelo te zien. Ze zijn gemaakt van de as van omgekomen Zuidamerikaanse bendeleden.

Aszerken smakeloos

Behalve griezelig vind ik dat ook nogal smakeloos. Al zal de kunstenaar misschien betogen, dat de boeven op deze manier nog een min of meer respectabele ‘begrafenis’ krijgen.  Wie weet wat er anders met hun as zou zijn gedaan.
De bezoekers van de kunstbeurs keken overigens niet op van de zerken. Kunstkenners zijn wel wat gewend.

Beeldende kunst wordt immers steeds bizarder, steeds moeilijker te begrijpen. Aan de ene kant maakt dat kunst interessanter. Aan de andere kant kan ik me zo voorstellen dat heel wat belangstellenden op een gegeven moment verbijsterd afhaken. En dat is zonde.

Dodelijke schokken in tv-spel

Onder het mom van een documentaire was gisteren een bizar spel op de Franse televisie te zien. De kandidaten van dit Spel van de Dood moesten een man vragen stellen. Als hij een verkeerd antwoord gaf, moesten ze hem een electrische schok toedienen.

De sterkte van die schokken kon dodelijke waarden bereiken. Niet minder dan 80 % van de deelnemers ging zo ver dat de ondervraagde man leek te sterven. Maar 16 van de 80 kandidaten weigerden de schokken toe te dienen.

Bedenkelijk experiment

Gelukkig was de ondervraagde een acteur en kreeg hij geen schokken. Het Spel was een ‘experiment’. De deelnemers wisten dat niet. De organisatoren (onder wie psychologen) wilden kijken hoever mensen zouden gaan als ze op de televisie zijn.
Ver dus ! Maar dat mensen onder bepaalde omstandigheden ver gaan, heeft de geschiedenis ons al geleerd. Het beschavings-vernislaagje van de mens is griezelig dun.

Kijkcijfers leidend

We wisten het ook door het bekende Milgram-Experiment, dat de Amerikaanse psycholoog Stanley Milgram in de jaren ’60 uitvoerde. Het lijkt verdacht veel op het Spel des Doods.
Hoe ver durven programmamakers nog te gaan om hoge kijkcijfers te scoren ? Ik hou m’n hart vast…

Renske Cramer

Over Renske Cramer
Ik ben gepensioneerd communicatie- en marketingadviseur. Ik houd me bezig met dingen die nóg leuker zijn dan werken ;-)

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s