Maat houden met acquireren !

De aanhouder verliest bij telefonische acquisitie

Zit ik net lekker te werken aan een interessante opdracht, belt er een meneer van een grote vakbond. Een acquisiteur, zo wordt al snel duidelijk. Hij wil me lid maken.

Nu heb je acquisiteurs in alle soorten en maten, maar dit exemplaar lijkt een van de betere. Formuleert vlekkeloos, is beleefd, lijkt intelligent, zoekt continu naar nieuwe ingangen om een discussie op gang te brengen. En… is vasthoudend als een hongerige wolf die zijn tanden in de keel van een terugvechtende prooi heeft gezet.

Ronddraaien in cirkeltjes

We draaien een tijdje in cirkeltjes rond. Mijn kernboodschap: ik ben al zo’n 30 jaar lid van vakbond De Unie. En ik zie geen enkele reden om naar een andere bond over te stappen. En hij maar zoeken naar ingangen om mij te kunnen overtuigen van het tegendeel. Terwijl ik helemaal geen zin heb in een discussie.

Nu ben ik een geduldig mens. Ik zal een acquisiteur niet snel afbekken. Die zit daar ook maar om zijn brood te verdienen. Maar ik raak na een tijdje toch geïrriteerd. Ik uit dat in mijn antwoorden, maar de vakbondsmeneer lijkt het niet te merken. Hij geeft de moed pas op als ik hem vraag welk deel van ‘nee’ hij nou nog steeds niet begrijpt.

Maat houden !

Op zich is die man een goede acquisiteur. Maar hij weet geen maat te houden. Als je niet bijtijds stopt met argumenteren, ontstaat er weerzin bij de potentiële klant. Om te beginnen tegen jou. Maar ook tegen je merk, je bedrijf of je organisatie. Dames en heren acquisiteurs, pas daar toch voor op ! Het Bel-me-niet register heeft al meer dan genoeg ingeschrevenen.

Renske Cramer

Over Renske Cramer
Ik ben gepensioneerd communicatie- en marketingadviseur. Ik houd me bezig met dingen die nóg leuker zijn dan werken ;-)

Geef een reactie

