Moet dat nou, al dat Engels ?

Engels = cool, man !

Wat is dat toch met dat Engels ? Waar je ook komt, overal nestelen zich bergen Engelse woorden in de talen. Tijd voor actie, vinden ze in Duitsland.

Ik herinner het me nog als de dag van gisteren. Begin 20 was ik en ik moest in Dortmund een wat stuurse Herr Professor Doctor interviewen. Hij had het maar steeds over een DVA. Pardon ? Eine Datenverarbeitungsanlage, verduidelijkte de geleerde. Wie bitte ? ‘Zo’n ding dat ze bij u een computer noemen, Fräulein’, zei hij, zichtbaar verstoord.

Eerherstel voor Duitse taal

In die tijd gingen er bij onze oosterburen al stemmen op om Engelse woorden te weren uit de Duitse taal. De prof was het daar helemaal mee eens. In Frankrijk gebeurde hetzelfde en ook elders in de wereld ontstonden harde kernen van landelijke taalpuristen. Veel geholpen heeft het tot dusverre niet, maar sommigen houden dapper vol.

Het jongste initiatief  komt weer uit Duitsland. Het blad Sprachwelt is vorige maand een campagne begonnen tegen buitenlandse (en ‘dus’ meest Engelse) woorden. Inzet: eerherstel voor de moedertaal. Op zijn site http://deutschesprachwelt.de/forum/ roept het blad de Duitsers op om 1.000 redenen op de site te zetten waarom ze van de Duitse taal houden. Ik ben benieuwd of dat lukt. Want ook het Duitse volk lijkt niet zo begaan met zijn moedertaal.

Esperanto van de moderne tijd

Ik erger me soms ook aan de grote invloed van de Engels/Amerikaanse taal en cultuur. Maar het Engels heeft zich nu eenmaal ontwikkeld tot het Esperanto van de moderne tijd. Spijtig is wel dat scholieren Duits en Frans ‘dus’ steeds vaker links laten liggen.

Bedrijven hebben soms grote moeite om mensen te vinden die ze ‘veilig’ op hun klanten in Frankrijk en Duitsland (onze belangrijkste handelspartner !) kunnen afsturen. Want als je de taal spreekt, heb je in die landen toch nog altijd een streepje voor. Ook al spreekt je Duitse of Franse relatie nog zo goed Engels. Het is tijd om de taalbakens eens te verzetten !

P.S. Wist u trouwens dat er op onze planeet nog zo’n 2600 talen worden gesproken ? De meeste sterven jammer genoeg uit, net als planten en dieren. Zo’n 80 % van de wereldbevolking bedient zich van ‘maar’ 83 talen.

Renske Cramer

Over Renske Cramer
Ik ben gepensioneerd communicatie- en marketingadviseur. Ik houd me bezig met dingen die nóg leuker zijn dan werken ;-)

Geef een reactie

