Verleid uw doelgroepen met content (4 en slot)

Verleid uw doelgroepen met spraakmakende contentContentmarketing is een relatief nieuwe techniek om betere resultaten te boeken. Maar hoe doe je dat als kleinere organisatie? Vertel eens een leuk verhaal!

Een effectieve manier om uw boodschap over de Bühne te brengen, is het vertellen van een verhaaltje. Waarom dat effectief is? Het zit als het ware in onze genen. We vertellen elkaar al eeuwen verhalen. Verhalen zijn interessant om te horen, te zien en te lezen. Daarom onthouden we ze ook zo goed.

Verhalen schieten snel wortel 

En het leuke is: we nemen de verteller en zijn verhaal in principe serieus. Verhalen maken bovendien emoties los, waardoor we wat impulsiever handelen. ‘Story telling’ is dan ook in korte tijd heel populair geworden als marketinginstrument. Aanvankelijk vooral in de non-profitsector, maar de techniek bleek ook in commerciële communicatie vruchten af te werpen.

Beperk u tot de kern van de zaak

Het best scoren persoonlijke, waar gebeurde en positieve verhalen. Ontkomt u er niet aan om een negatief verhaal te vertellen? Benadruk dan hoe het probleem uit de wereld is geholpen en hoeveel beter de situatie inmiddels is.

Gaat het om een nieuw product, een nieuwe dienst, een nieuwe werkwijze etc.? Beschrijf dan eerst de toestand vóór de aankoop, invoering etc. Schets dan hoe de situatie zich heeft ontwikkeld dankzij dat product, die dienst etc. Probeer een en ander te staven aan de hand van harde cijfers!

Laat verder alle details weg die niet bijdragen aan het overbrengen van de boodschap. Dat leidt de lezer maar af van het uiteindelijke doel: hem met zachte hand in de richting van conversie leiden.

Hoe komt u aan leuke verhalen?

De verhalen kunt u zelf schrijven of u kunt er iemand voor inhuren. Maar u kunt ze ook laten schrijven door uw klanten. Een handig hulpmiddel daarvoor is een beoordelingsformulier, dat u klanten na een transactie toestuurt. In het begeleidende tekstje stuurt u erop aan dat ze daadwerkelijk een verhaal gaan vertellen.

Boven het (ruime!) invulveld zet u bijvoorbeeld ‘Vertel over uw ervaring!’. Ernaast zet u wat sturende, open vragen als ‘Waarom koos u voor ons/onze dienst/ons product?’ en ‘Wat vindt u van ons/onze dienst/ons product’. Vermeld erbij dat uw klant u toestemming geeft om de tekst op uw site te publiceren. En om hem zonodig te bekorten.

Breng de resultaten in kaart

Staat uw content online? Houd dan zorgvuldig in de gaten

  • welke (soort) content bezoekers het meest opvragen en welke juist slecht scoort
  • op welke (soort) informatie de meeste reacties binnenkomen
  • hoe de bezoekers reageren
  • welke kanalen het ‘t best doen en welke het slechtst
  • welke informatie tot leads en conversie leidt en welke kennelijk niets opleveren

Zo nodig voorzichtig bijsturen

Aan de hand van deze en andere informatie kunt u uw beleid bijstellen. Maar doe dat niet te snel en doe het voorzichtig. Want het duurt meestal enige tijd voor content marketing duidelijke resultaten oplevert.

Na verloop van tijd kunt u het wat directer aanpakken en uw bezoekers via bijvoorbeeld een enquête vragen

  • wat ze van uw contentbeleid vinden
  • of ze nog suggesties hebben, bijvoorbeeld voor leuke onderwerpen

Zo spitst u het contentmarketingbeleid steeds verder toe op de behoeften van uw doelgroepen. En dat zal op termijn zijn uitwerking niet missen.

Houdbaarheidsdatum in zicht?

Tot slot: bedenk dat ook content een uiterste houdbaarheidsdatum kan hebben. Dan moet u die informatie (laten) aanpassen. Of op een andere manier inzetten of weggooien. Loop uw content dus regelmatig even door op ‘verlopen’ items.

Komt u er niet helemaal uit?

U ziet, content marketing is nog niet zo simpel. Er komt heel wat kijken bij het bedenken, implementeren, uitvoeren en bijstellen van een effectieve online en offline contentstrategie. Als u er niet helemaal uit komt, schakel dan snel deskundige hulp in. Dat bespaart u zorgen, tijd en kosten. Wij helpen u graag verder!

Terug naar deel 1: de voordelen van content marketing

Terug naar deel 2: de eerste stappen naar een content marketingbeleid

Terug naar deel 3: over contentstrategie en contentcreatie

Renske Cramer

Over Renske Cramer
In het dagelijks leven is Renske communicatieadviseur bij Renske Cramer Communicatie in Philippine (www.RenskeCramerCommunicatie.nl)

One Response to Verleid uw doelgroepen met content (4 en slot)

  1. Pingback: Verleid uw doelgroepen met content (3) « Renske Cramer Communicatie

Wat vindt u ervan?

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

Volg

Ontvang elk nieuw bericht direct in je inbox.

Doe mee met 28 andere volgers