Verleid uw doelgroepen met content (1)

Verleid uw doelgroepen met spraakmakende content Uw doelgroepen sluiten zich af voor opdringerige organisaties, die opdringerige boodschappen ventileren via opdringerige media. Maar… hoe bereikt u ze dán?

Nou, met behulp van content- ofwel informatiemarketing. Dat is helemaal in, vooral bij grotere bedrijven en organisaties. De kleinere passen die tactiek meestal nog niet toe. Noch op hun gewone internetsite, noch op hun sociale-mediapagina’s. Daar vind je nog vooral ‘ouderwetse’ en niet zelden saaie stukken over de eigen producten, diensten en organisatie.

Dat is jammer, want goede content marketing is heel effectief. Deze aanpak heeft de toekomst. In elk geval totdat de marketing- en communicatiegoeroe’s van deze wereld weer iets beters bedenken ;-) Om u op weg te helpen, ga ik in op wat content marketing nu precies is. En ik belicht hoe je het als kleinere organisatie het best aanpakt.

Wat is content marketing?

Het overbrengen van uw boodschap met behulp van degelijke, niet commercieel getinte en aantrekkelijk vormgegeven informatie. Liefst spraakmakende content, waaraan uw (potentiële) relatie echt iets heeft. Bijvoorbeeld een artikel dat hem helpt bij het selecteren van de ideale videocamera of van een nieuwe koelkast. Of informatie die hem assisteert bij het oplossen van een computerprobleem. Of content die hem ‘simpelweg’ vermaakt, bijvoorbeeld spelletjes of polls over een uitdagend onderwerp.

Als hij uw content waardeert, gaat hij wellicht over tot conversie. En/of er komt een dialoog op gang met uw bedrijf. Bevalt een en ander hem, dan ontstaat een band met uw merk en/of uw organisatie. Tegen anderen zal hij zich in positieve zin over u uitlaten. En voor u het weet, treedt hij op als uw ambassadeur. Zo vergroot u langzaam maar zeker uw marktaandeel. Beter én veel goedkoper dan ‘gewone’ reclame!

Waarom content marketing?

Omdat de gemiddelde mens zijn buik vol heeft van alle reclame-uitingen die hem via traditionele en nieuwe media bereiken. Hij vindt ‘gewone’ reclame steeds storender en ongeloofwaardiger. Hij sluit zich er dus voor af. Opdringerige merken en bedrijven roepen eerder irritatie op dan dat ze zijn interesse wekken. En geef hem eens ongelijk. Als je ziet wat er via de diverse media allemaal op je afkomt…

De hedendaagse ‘consumens’ gaat dus lekker zijn eigen weg. Hij oriënteert zich vaker op internet, blokkeert de advertenties en zoekt vervolgens zo objectief mogelijke informatie. Variërend van artikelen, productvergelijkingen en tests tot ervaringen van gebruikers en aanbevelingen van vrienden en familie.

Verleid consumenten én zoekrobots!

Uit onderzoek blijkt, dat ‘de’ mens liever op die manier kennis maakt met producten, diensten, bedrijven etc. En dat een site met goede content hem positiever stemt ten opzichte van de desbetreffende organisatie. Hij voelt zich serieus genomen en dat is bij reclame maar zelden het geval. Hoog tijd om daarop in te spelen dus!

Ook Google en andere zoekmachines zijn trouwens dol op goede informatie. Die komt hoger in de zoekresultaten en wordt dus vaker gelezen. Omdat u heel regelmatig nieuwe content publiceert, trekt uw site almaar meer verkeer aan. Zo wordt hij steeds interessanter voor de zoekrobots. Zeker als u dan ook nog eens flink aan de weg timmert met linkbuilding. Lees meer over zoekmachinemarketing.

Regelmaat leidt tot resultaat

Ik schreef het zoëven al: u moet regelmatig nieuwe content publiceren. Dat verwachten veel (potentiële) relaties in deze tijd van u. Komt u daaraan niet tegemoet, dan vinden ze u al snel niet meer interessant en geloofwaardig. En zullen ze u en uw organisatie links laten liggen.

Content marketing is dus geen eenmalige actie met een paar leuke artikelen en/of andere uitingen. Als u er aan begint, moet u er ook gewoon stug mee doorgaan. Dat vereist uiteraard een duidelijke strategie, die nauw aansluit bij uw marketing- en communicatieplannen. Heel wat organisaties verzuimen helaas om een gedegen contentstrategie op te stellen én consequent door te voeren.

Volgende keer: de eerste stappen naar een content marketingbeleid

Renske Cramer

About these ads

Over Renske Cramer
In het dagelijks leven is Renske communicatieadviseur bij Renske Cramer Communicatie in Philippine (www.RenskeCramerCommunicatie.nl)

9 Responses to Verleid uw doelgroepen met content (1)

  1. Pingback: Verleid uw doelgroepen met content (2) « Renske Cramer communiceert

  2. Pingback: Verleid uw doelgroepen met content (3) « Renske Cramer Communicatie

  3. Pingback: Verleid uw doelgroepen met content (4 en slot) « Renske Cramer Communicatie

  4. Pingback: Shake-out webwinkels onvermijdelijk? « Renske Cramer Communicatie

  5. Pingback: Betere site, meer conversie? Doe het in één keer goed! « Renske Cramer Communicatie

  6. Pingback: Naar een betere website (1): uitgangspunten « Renske Cramer Communicatie

  7. Pingback: Content nog altijd onderschat instrument « Renske Cramer Communicatie

  8. Pingback: Naar een betere website (8): tekstuele content (tip 16 t/m 34) « Renske Cramer Communicatie

  9. Pingback: Naar een betere website (14): het beheer van uw site |

Wat vindt u ervan?

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

Volg

Ontvang elk nieuw bericht direct in je inbox.

Doe mee met 26 andere volgers