Marketingcommunicatie: uitbesteden of niet?

Doe-het-zelven met marketingcommunicatie? Wees voorzichtig!Marketingcommunicatie is nog altijd een onderschat vak. Gevolg: je komt heel wat uitingen tegen waarvan de honden geen brood lusten. En die dus niet (voldoende) converteren.

Een voorbeeld. Vorige week moesten we voor ons bedrijf wat spullen bestellen. Nu doe ik normaal gesproken het liefst zaken met vaste leveranciers. Maar onze vaste leveranciers bleken voor sommige producten toch aan de dure kant. Dat moest goedkoper kunnen.

Ik besloot eens wat rond te snuffelen op internet. Ik struinde eerst de webwinkels van bekendere ondernemingen af. Vervolgens bezocht ik sites van een paar bedrijven waarvan ik nog nooit had gehoord. Dat waren soms verbazende ervaringen.

Slechte teksten, beroerde foto’s

Zo kwam ik bij een van die sites niet terecht op een landingspagina, ofschoon die er wel degelijk was. Ik belandde op de home page, waarop in een houterig geschreven tekstje met spelfouten werd uitgelegd waarom ik bij deze firma helemaal aan het juiste adres was. Een paar amateurkiekjes van producten lardeerden het geheel. Een bemoedigende start ;-)

Ik moest de gezochte artikelen vervolgens opzoeken in een lange en onhandig ingedeelde opsomming van producten en productgroepen. Aanklikken van het gezochte leidde naar warrige pagina’s, waar het moeilijk navigeren was. Ook hier weer slecht geschreven tekstjes en onduidelijke fotootjes. Essentiële informatie over het product ontbrak.

Onlogische bestelprocedure

Links naar sommige artikelen strandden op een error 404. Uit nieuwsgierigheid besloot ik een stuk van de bestelprocedure te doorlopen. Die zat niet logisch in elkaar. Ik moest sommige informatie twee keer invoeren omdat ik in een volgende stap iets had gewijzigd.

De tekstuele informatie rammelde en was soms onbegrijpelijk. Vanuit ‘U winkelmandje‘ terugkeren naar de site om verder te shoppen mislukte. De bestelkosten bleken hoger dan in de algemene voorwaarden stond. Nabij de eindstreep haakte ik maar af.

SEO nog onontgonnen gebied

Die site is duidelijk gebouwd door iemand die noch thuis is in sitebouw, noch in marketing of communicatie. Iemand voor wie zoekmachineoptimalisatie zo te zien nog een onontgonnen gebied is. Ik vroeg me af hoe je met zo’n wrakke site in ‘s hemelsnaam een serieus inkomen kunt verdienen.

Ik besloot de eigenaar wat gratis tips te geven en ging op zoek naar contactmogelijkheden. Die bleken uitsluitend te bestaan uit formulieren voor specifieke problemen, zoals ‘U bestelling is niet kompleet of beschadigt‘. Er was geen formulier bij waarmee je algemenere vragen/opmerkingen kon doorgeven.

Zelf doen: gedegen voorkennis vereist

Tja, dan houdt het op. Wat een gemiste kansen! Stel dat dit bedrijf een betere website zou laten bouwen. Een site die technisch gezien doet wat hij moet doen. En dat ze er dan betere foto’s en slimmere teksten op zouden zetten. Dat zou het conversiepercentage gegarandeerd behoorlijk opkrikken.

Natuurlijk, dat kost wat (meer) geld. Maar zo’n investering heb je zó terugverdiend. Doe-het-zelven op het gebied van sitebouw en marketingcommunicatie pakt alleen goed uit als je genoeg verstand van de materie hebt. Anders snijd je al gauw lelijk in eigen vlees.

Renske Cramer

Lees ook:

Over Renske Cramer
In het dagelijks leven is Renske communicatieadviseur bij Renske Cramer Communicatie in Philippine (www.RenskeCramerCommunicatie.nl)

One Response to Marketingcommunicatie: uitbesteden of niet?

  1. Pingback: Shake-out webwinkels onvermijdelijk? « Renske Cramer Communicatie

Wat vindt u ervan?

Volg

Ontvang elk nieuw bericht direct in je inbox.

Doe mee met 25 andere volgers