Financiering cultuursector staat of valt met effectieve communicatie

De cultuursector moet meer én beter communicerenWelke alternatieve financieringsbron je voor de kunsten ook aanboort, zonder effectieve communicatie kom je niet ver. Er moet beter én vaker worden gecommuniceerd.

De afgelopen dagen ben ik ingegaan op de mogelijkheden van de cultuursector om de komende subsidieklap op te vangen. De aanleiding was het verschijnen van ‘Pak aan. 100 en 1 ideeën voor alternatieve financiering van kunst en cultuur’ (zie mijn bijdragen van gisteren en eergisteren). Uit dat boekje blijkt dat er heel wat interessante mogelijkheden bestaan om geld in het laatje te krijgen. Daartoe moet de kunstsector wel wat meer zakelijke vaardigheden ontwikkelen. Markten moet je doorgaans veroveren.

Er is een markt voor kunst

De markt is er wel. Middelgrote en zeker grotere bedrijven staan doorgaans niet onwelwillend tegenover vormen van interactie met de kunstwereld. En volgens een bron in het genoemde boekje telt ons land maar liefst 10 miljoen mensen die je zou kunnen omschrijven als kunstliefhebber. Ze zijn niet ‘kunstschuw’ en willen best van kunst en cultuur komen genieten. Mits de financiële en intellectuele drempels maar niet te hoog zijn.

Een deel van die mensen is ook bereid om geld te doneren. Dan moet je niet op de eerste plaats denken aan de rijke mecenassen. Zoveel weldoeners hebben we in dit land niet. Het is juist de middenklasse die ‘iets met kunst heeft’ en vaak al met enige regelmaat kleine bedragen geeft. In de kunstsector komt 70 % van de giften van die ‘kleine’ gevers.

Hoe verover je die markt ?

De vraag is nu: hoe krijg je bedrijven, organisaties en individuen op die markt zo ver dat ze betrokkenheid voelen en doen wat jij wilt ? Bijvoorbeeld

  • samen een project financieren en organiseren
  • je kunstwerken kopen
  • je evenement bezoeken
  • ‘zomaar’ geld doneren
  • zich als vrijwilliger voor je organisatie inzetten etc.

Dat lukt alleen als je goed over de Bühne weet te brengen

  • wat je doet en wat je drijft en
  • wat die ander erbij wint als hij doet wat jij wilt.

Effectief communiceren is een must

Dat stelt hoge eisen aan communicatie. En communicatie is niet de sterkste kant van de kunstwereld. Uitingen over kunst zijn niet altijd even toegankelijk. Dat komt doordat ze vaak worden geschreven door vakspecialisten. (Mede) daardoor zijn veel mensen kunst als iets elitairs en onbegrijpelijks gaan zien. De kunstwereld heeft zo heel wat mensen van zich vervreemd.

Het zou goed zijn als een goede tekstschrijver zulke uitingen voor publicatie nog eens flink onderhanden neemt. Natuurlijk, kunst is niet altijd eenvoudig. Maar ook de moeilijkste dingen zijn zodanig op te schrijven dat iedereen ze kan volgen. Dan komen de ‘afhakers’ misschien weer terug.

Vaker schreeuwen en HARDER SCHREEUWEN !

De kunstwereld moet niet alleen beter communiceren, ze moet ook meer communiceren. We leven in feite op een enorm marktplein. Daar doet iedereen zijn uiterste best om de aandacht te vestigen op zijn eigen diensten en producten.

De kunstwereld zal haar stem daar veel vaker moeten laten horen. En ze moet nog veel harder schreeuwen dan de anderen. Anders wordt het niets met het veroveren van die braakliggende markten. Er zijn kapers genoeg op de kust.

Renske Cramer

pb23

About these ads

Over Renske Cramer
In het dagelijks leven is Renske communicatieadviseur bij Renske Cramer Communicatie in Philippine (www.RenskeCramerCommunicatie.nl)

4 Responses to Financiering cultuursector staat of valt met effectieve communicatie

  1. Pingback: Subsidies cultuursector ? Alternatieven te over « Renske Cramer Tekstproducties

  2. Jan Posdijk zegt:

    … en het gaat verder dan tekstschrijven. Meer aandacht voor een communicatieplan of -strategie kan geen kwaad. Inzet van nieuwe media, zeker die beeldmateriaal ondersteunen, is onontbeerlijk om een grote en kapitaalkrachtige doelgroep te bereiken, zowel zakelijk als particulier..

  3. Pingback: Nederlander achter kabinetsbeleid kunst « Renske Cramer Tekstproducties

Wat vindt u ervan?

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

Volg

Ontvang elk nieuw bericht direct in je inbox.

Doe mee met 27 andere volgers