Subsidies cultuursector ? Alternatieven te over

Pak Aan staat bol van de alternatieve financieringsmogelijkheden voor de kunstenSubsidies voor de cultuursector broodnodig ? Als je er eens voor gaat zitten, kun je een flink aantal alternatieve inkomstenbronnen bedenken.

Dat blijkt wel uit ‘Pak aan. 100 en 1 ideeën voor alternatieve financiering van kunst en cultuur’ van Arjo Klamer en Cees Langeveld (zie mijn bijdrage van gisteren). In dit artikel vindt u een aantal van de vele mogelijkheden die ze in hun boekje hebben opgenomen.

Marktsector: meeste perspectief

De marktsector lijkt nog het meeste perspectief te bieden. Een greep uit de ideeën:

  • een uitzendbureau voor kunstenaars
  • hybride culturele organisaties (een combinatie van commerciële en niet-commerciële activiteiten)
  • laagdrempelige kunstwinkels voor betaalbare en enigszins toegankelijke kunst
  • musea en concerten aantrekkelijk maken voor groepen die er anders niet naartoe gaan. Bijvoorbeeld een seniorenochtend voor musea
  • theatervoorstellingen met toegevoegde waarde (diner, oppasservice, arrangement voor jarigen)
  • spelen met de toegangsprijs (prijsdifferentiatie, dynamic pricing, last-minutekortingen)
  • aandelen, opties of certificaten uitgeven om bijvoorbeeld een kunstwerk aan te schaffen
  • sponsoring en andere samenwerkingsvormen met het bedrijfsleven en andere organisaties (bijvoorbeeld in de sport)

Overheden kunnen de weg wijzen

De overheid kan low-budgetactiviteiten ontplooien die de private sector activeren. Bijvoorbeeld door

  • te wijzen op onbekende fiscale faciliteiten voor donaties (we hebben nog niet zo’n ‘geefcultuur’ in ons land);
  • de positieve invloed van kunst op bijvoorbeeld onderwijs en gezondheid te belichten
  • kunsten onder de aandacht te brengen van het bedrijfsleven en potentiële financiers
  • een cultuurkeurmerk in te voeren voor bedrijven die zich inzetten voor kunst en cultuur
  • een loon-voor-kunstregeling op te zetten (naar analogie van de spaarloonregeling)
  • tegen behapbare kosten gebouwen ter beschikking te stellen aan de creatieve sector

Sociale sfeer kan veel opleveren

De sociale sfeer is een veelbelovende inkomstenbron. Mits je een aantrekkelijk aanbod hebt. En je er in slaagt om een warme band te kweken met je doelgroepen. Dat kun je bijvoorbeeld doen door

  • het organiseren van huisconcerten en huiskamertentoonstellingen
  • een ‘vereniging van vrienden van’ op te richten voor je theater, schouwburg, gezelschap etc.
  • crowdfunding (verzamelen van veel kleine bedragen om een activiteit mogelijk te maken)
  • meer samen te werken met de bloeiende amateurkunsten. Dat kan veel extra publiek opleveren (denk aan combinatiefestivals e.d.).

Als de bezoekers dergelijke activiteiten waarderen, praten ze er in positieve zin over met anderen. Die worden wellicht zo nieuwsgierig dat ze ook eens een kijkje komen nemen. En op die manier kan het aantal ‘ambassadeurs’ zich snel uitbreiden.

Creatief ondernemerschap onontbeerlijk

Om die geldbronnen met succes te kunnen aanboren, zullen de spelers op de kunstmarkt zich als ondernemer moeten gaan opstellen. Zakelijke creativiteit en creatieve zakelijkheid moeten en kunnen hand in hand gaan.

De kunstsector moet zich snel (verder) bekwamen in onderwerpen als marktonderzoek, het formuleren van een visie en een missie, het zoeken van afzetmarkten en -kanalen, het formuleren van een prijsbeleid, het maken van reclame en het gebruik maken van sociale media. Op termijn levert dat wellicht meer op dan die goeie, ouwe subsidie.

Morgen: effectieve communicatie is essentieel

Renske Cramer

About these ads

Over Renske Cramer
In het dagelijks leven is Renske communicatieadviseur bij Renske Cramer Communicatie in Philippine (www.RenskeCramerCommunicatie.nl)

4 Responses to Subsidies cultuursector ? Alternatieven te over

  1. Pingback: ‘Geld genoeg voor cultuursector’ « Renske Cramer Tekstproducties

  2. Pingback: Financiering cultuursector valt of staat met effectieve communicatie « Renske Cramer Tekstproducties

  3. Pingback: Nederlander achter kabinetsbeleid kunst « Renske Cramer Tekstproducties

  4. Pingback: Marketingbeleid podiumkunsten rammelt « Renske Cramer communiceert

Wat vindt u ervan?

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

Volg

Ontvang elk nieuw bericht direct in je inbox.

Doe mee met 28 andere volgers